zaterdag 3 juli 2010

Framboos



Frambozen geven mij het ultieme zomergevoel: 's ochtends voordat ik op mijn fietst stap; pluk ik 2 à 3 framboosjes als ontbijt; fris en fruitig van de struik. Blijken zo ook nog eens ernorm gezond! Zo blijkt het vruchtje een geneeskrachtige stof te bevatten, die in die hoeveelheden tot nu toe in geen enkel ander voedingsmiddel is gevonden. Waarschijnlijk komt de stof voor in sommige geneeskrachtige Chinese kruiden, aldus onderzoekers.

Frambozen bevatten naast de geneeskrachtige stof ook per gram ook tien keer meer beschermende anti oxidanten dan bijvoorbeeld tomaten, stellen de wetenschappers. De anti oxidanten neutraliseren de agressieve moleculen in het lichaam en voorkomen celbeschadigingen. Ongeveer de helft van de antiocidantwerking van frambozen wordt veroorzaakt door ellagitannines. Die vind je in kleine hoeveelheden in aardbeien, en verder eigenlijk nergens, zegt onderzoeker Beekwilder.

Desondanks al die positieve dingen is de framboos niet erg populair en dat komt vooral dat ze behoorlijk aan de prijs zijn. Dit powerfruit is in vergelijking met andere vruchten relatief duur en komt daardoor beperkt op de markt. Daardoor zijn er maar weinig mensen die van de gezonde werking gebruik kunnen maken. Ik zeg, iedereen een eigen frambozenstruik! ´`n framboos a day keeps the doctor away´

Geen opmerkingen:

Een reactie posten