zaterdag 17 juli 2010

Praat mar Frysk









Fryske webshop en campagne is een permanente


actie die als doel heeft Friezen bewust te maken van hun tweetaligheid, waarbij het gebruik van de Friese taal wordt gestimuleerd. Een aantal bekende Friezen heeft zich daar belangeloos opgegeven ambassadeur voor het Fries, waaronder Doutzen Kroes en Foppe de Haan.




In Friesland wordt steeds minder Fries gesproken. Het gekke is Frysk is mijn moedertaal, en ik praat het graag met zus, broer, heit en mem. Wellicht lijkt het haast een 'familie-onderelkaar-taal' te zijn want zodra ik in Friesland in 'n supermarkt ben of op een terras iets bestel; schakel ik meteen over naar Nederlands. Hmm, hoe werkt dat precies? Ik ben mij bewust van het bijzondere van de taal, maar ga er vaak vanuit dat mijn gesprekspartner niet Friestalig is. Terwijl ik in hartje Friesland ben! Zonde, toch? 'n gemiste kans: en de doodsteek voor het voorbestaan van de taal! Dus nu even zonder bescheidenheid: ik bin Trots op Fryske taal; en praat 't mar faak!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten